folie reklamowe, oznakowanie biura, oznakowanie zewnętrzne, piktogramy

Rodzaje folii i ich wykorzystanie.

Folia jest bardzo uniwersalnym medium do wykorzystania reklamowego i informacyjnego. Pozornie folie nie różnią się od siebie. Mało kto jest też w stanie określić po samym wyglądzie lub fakturze powierzchni, z jakiego rodzaju folią ma do czynienia.
A prawidłowy dobór folii jest niezwykle ważny z punktu widzenia późniejszego jej użytkowania.

Post-7b

Folie dzielą się na (ze względu na technologie produkcji) walcowane i wylewane. Te walcowane dzielą się na monomerowe (ekonomiczne) i polimerowe.

Na czym polega różnica?

Folie walcowane produkowane są z gotowej, stałej masy, która zgniatana jest na specjalnych walcach do konkretnej grubości, następnie cięta na odcinki określonej długości i szerokości. Folia wylewana, jak sama nazwa wskazuje, produkowana jest z płynnej masy, którą wylewa się na specjalnie przygotowanej linii produkcyjnej już do określonej grubości. Masa zastygając od razu ma docelowy kształt i formę. Folia wylewana jest również folią polimerową.

Monomer, polimer, co to oznacza?

Jest to określenie ilości wiązań między cząsteczkami, merami. Im jest więcej wiązań powtarzających się, tym bardziej elastyczna jest folia i bardziej odporna na powracanie do swojego pierwotnego kształtu. Folie monomerowe po rozciągnięciu powracają do swoich kształtów pierwotnych, są mniej elastyczne i o wiele mniej odporne na pękanie i starzenie się. Polimer walcowany wykazuje mniejsze właściwości powracania do kształtu, dlatego nadaje się do oklejania niewielkich przetłoczeń i wgłębień. Nadal jednak wykazuje cechy podobne do monomeru, co dyskwalifikuje go przy bardziej wymagających realizacjach. Folia polimerowa wylewana charakteryzuje się najmniejszym stopniem powracania do swojego pierwotnego kształtu, a co za tym idzie, jest najczęściej używana do oklejania dużych przetłoczeń, elementów niekształtnych, samochodów, zderzaków itd. Posiada najlepsze właściwości odporności na zrywanie i pękanie, dlatego jest doskonała do długotrwałych ekspozycji.

Post-7c

Folie różnią się też od siebie zastosowaniem. Folie barwione w masie i laminaty, folie transparentne, folie strukturalne. Folia ekonomiczna, nazywana też ploterową, najczęściej przeznaczana jest do produkcji liter, napisów, logo wycinanych na ploterze tnącym. Folia transparentna barwiona jest świetnym rozwiązaniem do oznaczenia dużych witryn, zabezpieczenia przed wpadaniem w nie przez roztargnionych pracowników. Folia translucentna, inaczej witrażowa, nie jest przezroczysta, rozprowadzanie światła jest w niej zwiększone i używane do produkcji witraży, jak również do reklamy podświetlanej. Folia wylewana - samochodowa, jak sama nazwa wskazuje, służy do oklejania głównie samochodów, zmiany koloru auta, oznaczeń flotowych. Folia podłogowa, zabezpiecza przed uszkodzeniem powierzchnię na którą zostanie naniesiona. Folia szroniona, najczęściej wykorzystywana w biurach, jako bardzo profesjonalny element oznakowania, jak również ograniczenia widoczności wnętrz sal konferencyjnych. Tworzy efekt mrożonego szkła. Folia banerowa z racji swojej niezwykłej odporności na pracę mechaniczną wykorzystywana jest do oznakowań plandek, banerów. Folia strukturalna najczęściej o strukturze drewna, szczotkowanego aluminium, carbon, stwarza wiele możliwości zastosowań zarówno meblowych jak i czysto wykończeniowych, podkreślenia detali. Na dobrą sprawę, do każdego zastosowania należy dobrać specjalnie do tego produkowaną folię. Jeśli użyjemy złej folii do danego zastosowania, możemy być zmuszeni w najlepszym przypadku wymienić folię na właściwą, w najgorszym - naprawić powierzchnię na którą została naklejona.

Post-7d

Post-7a

Jeśli nie posiadamy wiedzy jaką folię powinno się użyć, dobrze jest zasięgnąć rady kogoś, kto zajmuje się tym na co dzień. To zaoszczędzi nam późniejszych problemów i nieprzyjemności. Najlepiej jest skontaktować się z dealerem folii i tam przedstawić jaki efekt pragnie się osiągnąć, a pracownicy sklepu doradzą którą z folii najlepiej wybrać i jak ją wykorzystywać. Rozwój technologii jest tak zaawansowany, że nowe folie pojawiają się każdego dnia. Producenci starają się wychodzić naprzeciw potrzebom klientów, a będąc klientem, najlepiej jest z tych starań korzystać.

Post-7e

Author image

About Agnieszka Urbanowicz

Oznakowanie biur i budynków jest nie tylko moją pracą ale i wielką pasją. Z przyjemnością odpowiem na wszelkie pytania lub wątpliwości związane z tym tematem. Kontakt: urbanowicz@oznakujbiuro.pl
  • Warszawa